RINDU

Hari ni genap sebulan Abah tinggalkan aku... mama... anak-anak dan semua yang ada di dunia ini.

Abah pergi menyusul En.Somie dan Abang yang telah dulu dipanggil Allah.

πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”


Allah!

Pilu sungguh hati ni... Hero-hero saya Allah panggil balik dulu. Tinggal lah kami untuk meneruskan kehidupan... sementara menunggu masa kami pula nanti... πŸ˜”


Throwback ...

Hari Ahad, malam 14hb Ogos 2022. Aku dah suruh Dak MokMOk tido awal.. sebab esok nak sekolah. Maka nya, dlm pukul 11 malam... rumah dah sunyi. Tinggal Lu'lu sedang iron baju sekolah. Aepa dalam bilik.. sementera aku, sibuk lagi baca novel HoneyMoon... konon nak kasi khatam hingga ke muka surat terakhir... 


Tiba-tiba, Aepa kelam kabut kata Abah jatuh bilik air. 

Aku pun melompat terus ke belakang... Tengok Abah dah jatuh... bila aku panggil, Abah tak responded... last time dia jatuh time Ramadhan tu hari... bila aku panggil.. dia sahut balik... walaupun time tu, dia macam blur jer...


Bila dia tak menyahut, dia diam je... nafas dia pun dah lain macam je aku tengok...


Aku terus angkat Abah... tampung dia depan bilik air tu... aku dok pikir, Abah ni nak kena stroke ker???  Sebab tangan dan muka (mata kiri dia) pun macam dah herot sikit..


Tapi bila aku nampak air liur dia dah meleleh, aku dah rasa lain.... 

Dengan ilmu yang sangat sedikit ada pada aku, aku yakin abah sedang bertarung nyawa ni...

Tanpa henti, aku gosok mata kiri Abah... sebut Allah! Allah! Allah! 

di telinga dia selagi dia bernafas...


Hampir 20-25 minit juga, aku berdua je dengan Abah... 

HANYA B E R D U A... 

hingga nyawa dia terhenti... TITIK!


Aku saksi bila akhir nafas dia.. dia sebut kalimah ALLAH dengan keadaan bersusah payah. Masih terbayang-bayang lagi keadaan tu hingga ke hari ini. πŸ˜­


Aku tak tahu apa hikmah yang Allah nak beri, bila aku berdua je dengan abah time tu. Anak-anak, Aepa takde pun jengah kami waktu tu... memang moment tu, HANYA untuk aku je.... mungkin Allah nak beri kemuliaan untuk abah untuk PERGI dengan aman dan bukan kelam kabut.

(Mungkin klu anak-anak & Aepa ada, keadaan sedikit kelam kabut...)


Bila nafas abah, aku rasa dah mula terhenti... baru aku panggil diaorg... suruh Abg Adib periksa nadi atok... dia kata atok masih ada... tapi aku sangat yakin... waktu bila nafas abah dah terhenti tadi. 


😭😭😭


Lebih kurang 10 minit lepas tu... Abob pun sampai... aku serahkan abah dengan dia..

Terus dia buat CPR. Dia sedaya upaya agar abah dapat bernafas dengan baik. Aku perati dari jauh jer... dalam hati, kesian abah... sakit nya roh keluar daripada badan belum lagi hilang... buat CPR pulak... πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”


Aku tak salahkan Abob... aku tau dia cuba untuk bantu Abah dengan cara tu pula... Mana tau, mungkin Abah boleh diselamatkan lagi.... almost 20 minit, dia still buat CPR lagi.. aku cakap dalam hati...

Sudah la... kesian abah!


Bila ambulance datang.. MA pun buat CPR juga.. guna machine.. lagi la aku sedih... aku hanya mampu tengok dari jauh je... sebab aku yang rasa sakitnya... 


Adik beradik semua dah ada time ni... dan mcam tak percaya apa yang diorg tengok depan mata. Bila MA kata, last try... then, suruh panggil mama....


Dan itu juga tugas aku. Aku tak kasi siapa-siapa pun yang buat.. I know how to handle it.

Sebab time tu, adik beradik dan semua dah start nangis.  Surprisingly aku belum keluar airmata dan rasa sedih. So, aku tak nak mama terkejut sebelum waktu nya. Aku kejut mama. Aku bagitahu yang abah jatuh bilik air. On da way dia bangun, aku bagitahu baik-baik... ambulance datang utk check abah... alhamdulillah.. dia tak shocked time tu... dia boleh bangun dengan baik... itu yg aku nak. Aku tak nak dia pikir lain, dan aku nak dia tengok sendiri depan mata... apa yang sedang terjadi... dan apa yang berlaku.. baru la dia boleh terkejut dengan sendiri nya... 


Aku hadap dua kematian depan mata... Pergi dalam pangkuan aku.. dakapan aku... korang pikir? apa yang aku rasa??? 

Kedua-duanya, insan yang paling penting dalam hidup aku.. orang yang aku sayang... 

Jantung Hati dan Belahan Jiwa aku.

😢😢😢


Allah izinkan dan pilih aku untuk bersama mereka diakhir nafas mereka berdua. 

Terima kasih Allah. Waktu-waktu genting mereka, Allah tak bagi aku panic, tak bagi aku menggelabah, tak bagi aku takut dan yang paling penting... aku tak tinggalkan diorg saat roh tinggalkan jasadπŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”

Macam sign, Allah nak suruh aku uruskan 'dioarang' dulu... bantu waktu genting diorg ni...

Rasa sedih, airmata, kalut ke apa... kau letak tepi dulu. Dah settled apa yang patut, baru cerita kemudian... hmmm...


Kalau ikutkan, dulu aku memang lah manusia penakut, gelap pun takut... semua la.. nak² bab-bab kematian... aku memang akan mengelak bila sentuh bab ni... apatah lagi klu nak ziarah orang mati... takut macam aku plak yang nak mati... 

Tapi bila usia semakin meningkat, Allah beri sedikit kekuatan bila mana aku mula ikut mandikan jenazah.. Ibu mertuaku adalah jenazah pertama yang aku bantu untuk uruskan. 

Time tu hilang takut, terbang rasa fobia bila dengan mayat... Alhamdulillah...

Sejak drp itu, bila mana ada jenazah sedara mara yang boleh bantu.. aku akan turut serta... bila tak dpt join... rasa mcm kesal sangat (jenazah nyaie miah la tue.. πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”) sedih lain macam.


Bila mana dah kebumi, dah takde jenazah depan mata... time tu la... Allah baru bagi rasa...

Jam tu la rasa nak meraung... airmata dah jadi macam air hujan... asik terkenang.. terbayang jer...


Bila penah rasa kehilangan anak, suami dan kali ni... abah pulak... sedih nya berganda-ganda. Tak tahu macam mana nak habaq.

Tapi syukur sangat, kedua-dua nya Allah izinkan kematian diorg sangat baik. dipermudahkan... Allah tutup aib mereka... Terima kasih Allah.

Jenazah abah, kemain lagi senyum nya... semua org admit. Anak-anak buah abah semua cakap benda yang sama..."PakLang sonyum!" payah nampak time hidup marin... πŸ˜ŠπŸ˜ŠπŸ˜Š

Safidah pun cakap, muka fresh... macam org tido jer.. takde pucat. Dan paling bahagia, bila sepupu aku call esok nya... dia bgitahu, sampai je pagar rumah aku.. dia bau WANGI sangat... selama jenazah ada dlm rumah tu... dia dengan Damia (anak din) je yang bau wangian tu... Allah! Allah! Allah!!!! seronok nya dengar.


Aku pun berazam untuk berbuat baik macamana abah dan suami dimuliakan Allah di hari kematian diorg... semoga Allah izinkan..


Semoga mereka, dipelihara daripada siksa azab kubur... dilapangkan kubur nya... diterangi kubur nya dengan cahaya yang indah... dan semoga Roh mereka berada bersama-sama dengan orang yang beriman dan beramal soleh...


Missed them too much. ❤️


Rumah En.Somie

Rumah Abah

Rumah Abang



Aku yang daftar sijil kematian kedua-dua nya. 

Bila siap jer sijil kematian tuh, berulang-ulang kali aku tengok nama kat situ...

Siap tenyeh-tenyah mata lagi... macam tak percaya.

Sungguh aku rasa belum bersedia utk kehilangan kedua-dua nya..

Tapi....


Itulah takdir yang Allah dah tetapkan untuk aku...

😐😐😐




0 comments: