Kehilangan

En.Suami kehilangan ibu tersayang, saya kehilangan ibu mentua tersayang, anak² pulak kehilangan nenek meraka yang tersayang....
7hb Jan, lepas magrib Allah telah ambil nyawa insan yang paling kami sayang. My MIL mmg sakit. sakit standard dia la. kencing manis, darah tinggi, jantung tu semua la. so far, last jumpa dia masa nue year tuh.. everything macam biasa jer..(iye la, kita ni manusia biasa jer kan, mana le nak alert saat-saat awal kematian ni kan...)
on that day, en.suami dapat call dr adik ipar kata mummy pengsan. our mummy selalu hippo. kurang gula dalam badan, akan pitam²... mcm nak pengsan. tapi tak sangka pulak kali nie dia akan pengsan terus dan tak akan bangun² lagi.. :(
masa en.suami dah smpi ke jln kucing, terus call dan informed yang mummy dah takde... ALLAHUAKBAR! tak tau mcmana nak gambarkan perasaan masa tuh. abg adib dah start tak tentu arah bila dapat tau yg nenek dia takde lagi... then, aku terus bersiap, terus lancar ke sana. anak², dila bawa ke sana...
Sepanjang malam, aku dgn adik beradik suami, biras... gilir-gilir temankan arwah nye.
aku tak sampai hati nak tido malam tuh, lelap mata dalam sejam terus bangun balik..
esok nya jenazah diuruskan di masjid bt 5 jlan Ipoh. dan aku mmg nekad nak mandikan jenazah. Alhamdulillah, cuma sorang makcik tu yg lead kitorg, takde assistant dia pun. kami menantu, anak buah arwah MIL yang uruskan bab mandi. bab mengkhafankan, anak2 lelaki MIL yg uruskan. kami menantu duduk tepi. sampai ke kubur, cuaca mmg sangat baik... redup sangat... panas sekejap, redup balik. kuasa Allah, semua urusan berjalan dengan baik dan lancar... syukur!
satu lagi, aku mmg tabik betul dengan my MIL nie.. bab duit dari zaman hayat dia sampai dia meninggal, rezeki dia tak pernah putus... dan dia tak pernah risau pasal duit. (anak² dia pun bukan hulur byk mana dgn dia, tapi dia tak kisah.... dia kata rezeki tu dr Allah, ada je nnt tu... tak payah pikir sangat) tapi memang betul. saat dia hidup dulu, ada je yg datang 'hulur' dgn dia.. dan dia tak pernah kedekut. itu yg buat rezeki dia tak pernah putus... Allahuakbar! besarkan kuasa Allah tuh. janji kita kena yakin jer kan...
Pity on my en.suami... depan aku & anak² tak tunjuk pun sedih dia, tapi i know, deep in side of his heart, dia betul² rasa kehilangan sangat. sebab dia lah anak untuk tempat luahkan segala perasaan... en.suami saya seorang yatim piatu yer... ohh!!! saya sangat berasa sedih sekali....
Al fateha buat mu mummy!!!
Buat ibu mertua ku, Puan Sabariah binti Abd. Karim... semua Allah tempatkan mummy dikalangan orang² yang beriman... Jun akan jaga anak & cucu² mummy sebaik yang mungkin...dan sayangkan mereka seperti mana mummy sayangkan diaorg semua... Jun akan pastikan yang anak² mummy yang lain still take care each others. Insyallah, Jun akan sentiasa ingatkan mereka semua untuk selalu 'beri hadiah' untuk mummy & daddy 'di sana'... We loves u much nenek!!! 




0 comments: